MIMICRI trekt volle zalen met “ De Smeerlap”.
Afgelopen weekend was het weer genieten in Warenar. Mimicri speelde ‘De Smeerlap” van de Franse auteur Pierre Chesnot. Deze komedie, met een zeer serieuze ondertoon, is in het Vlaams vertaald door Guy Keeren en vervolgens door Henk van Loon getransformeerd naar het Algemeen Beschaafd Haags. Het was voor het eerst dat dit stuk in Nederland werd gespeeld.
In een zoals gebruikelijk sfeervol decor bereidt de smeerlap, subliem vertolkt door Hans van Amsterdam, in een monoloog het publiek voor op wat gaat komen. Kern van de boodschap: geloof niet alles wat wordt gezegd, schijn bedriegt,
Achtereenvolgens maken we kennis met zijn ex-vrouw Betty, ingetogen en soms vilein, vertolkt door Wil Borsboom en zijn huidige echtgenote Katrien, naast de smeerlap de spil van de voorstelling. Wijs, vergoeilijkend, bitter, teleurgesteld, opgewonden en nog een scala van andere gemoedstoestanden. Een rol op het lijf geschreven van Cily Banus, die in deze rol al haar kwaliteiten als actrice kan etaleren.
Maitresse 1 Barbara, een rol waarin Marijke van Amsterdam zich volledig kon uitleven. Maitresse 2 Lesley, die, vertolkt door Carola Schwencke, er uiteindelijk met hulp van maitresse 1 voor zorgt dat de smeerlap het vege lijf denkt te kunnen redden door een hartaanval te simuleren. Stoïcijns steekt echtgenote Katrien hier een stokje voor. Alhoewel, voor het doek sluit is de smeerlap al weer bezig met zijn volgende verovering.
De voorstelling werd, gelet op het vele gelach en een duidelijk waarneembare interactie tussen acteurs en publiek, zeer gewaardeerd .Ook de kleine rollen, het vrienden koppel van de smeerlap, stond als een huis. Dat kun je aan Caroline van der Zalm en Hans van Netburg wel overlaten.
Het was weer een zeer genoeglijk avondje. We zijn niet anders gewend van Mimicri. We mogen trots zijn op dit gezelschap maar ook op ons eigen theater Warenar met de gastheren Michel en Jan.
Mimicri zou Mimicri niet zijn als je niet aan het eind van de avond blijft zitten met het gevoel dat er meer aan de hand is. Ook nu weer verschuilt zich onder of achter de komedie een actueel thema. Hoe is het toch mogelijk dat mensen, toch vooral mannen, er mee weg komen als ze ongegeneerd anderen manipuleren en misbruiken?
Henk IJsselsteijn.

